Osterlen...

...eller Sedona. Har kunde man bada. Va en kristallklar back som rann igenom staden. Ratt nice.

HOPPAR!

...framfor en av stenpinnarna

As-Utah-Som-Aldrig-Forr

Back from roadtrip

Shajt, va jag uppdaterar frekvent nu! Roadtripen blev inte riktigt som vi forst tankt. Jag skrev ju innan att vi skulle aka soderut. det blev inte riktigt sa. Vi akte istallet rakt norrut till lake powell som ar en konstgjord sjo pa gransen mellan Arizona och Utah. Det enda som va vart dar va att vi va i Utah. Alltsa en state till att bocka av fran listan. Morgonen efter akte vi till monument valley, vilket ar typ hastestora stenpinnar mitt ute i oknen. Kul i fem minuter. Sen akte vi soderut till Sedona, vilket jag antar typ ar Arizonas Osterlen. Alltsa fin natur och massa pensionarer. Tror att det ar sa Osterlen ar. Vi kom till Sedona sa sent sa alla campingplatser var stangda. Darfor beslutade vi oss for att hoppa over ett staket till ett typ picnicomrade. Dar rullade vi ut vara sovsackar och sov under bar himmel. Det va awesome och olagligt. Latt resans hojdpunkt! Ska pa nat fiskerelaterat projekt imorn. Verkar gemytligt. En random sak som ar av american size har ar oronpropparna. Ruskigt stora! kanns som att ha skidvantar i oronen! Ha de G!

Trail

En bit av leden vi asfalterade. Vi strodde ocksa tackbarken som ligger runt. Gissa hur motiverade det ar att stro tackbark langst en mile lang vandringsled. Har fortfarande damm i lungorna!!

Fladder

Kande att ni inte klarar av livet utan en bild pa mej nar jag balanserar pa varldens fladdrigaste sten pa kanten till grand canyon

Hagrid, Vandring och Roadtrip

Hej alla glada! Jag underskattade verkligen mangden tid man maste lagga pa bloggen om den ska bli bra. Jag hinner inte uppdatera sa ofta, sa inlaggen blir ihopstressade och langa. Nu som vanligt ar jag ocksa stressad, ska namligen aka pa en helt oforberedd roadtrip och drygt en timme. Vi har inte planerat nagot forutom att vi ska aka soderut. Klassisk roadtrip helt enkelt! Kom hem fran den store canyonen i tisdags. Dar byggde vi pa en vandringsled som ACE, var volontaroragnisation, byggt pa tillsammans med National Park Service, vilket ungefar ar grand canyons motsvarighet till Den forbjudna skogens Hagrid. Nu va vi dar for den sista delen, alltsa asfalteringen, vilket ni redan vet. I onsdags va vi och badade. Var supervisor sa att det va en promenad pa ca tva miles fran bilen till vattnet. det va det inte. Bilen parkerades uppe pa varldens hogsta berg och vattnet var i varldens djupaste dal nedanfor. Det tog TVA TIMMAR att ga ner fran det nedrans berget! Badplatsen va visserligen fetingnajs, en kristallklar flod med sjuka klippor man kunde hoppa ifran, men sedan va det ju tva timmars vandring upp for berget ocksa. LOKADE!  Hinner inte lagga upp nagra bilder, maste packa. Undra vad jag ska ta med mej...

Amerikanska mat- och träningsvanor

I alla bloggar skrivs det om hur man äter och tränar bäst. Eftersom det är mycket goare att käka gött och kolla film istället för att träna ser vara vanor ut pa detta sätt.

Frukost: 2 stora skalar med godisflingor. Favoriten är chokladflingor. Sen kan man ju alltid slänga pa en gammel ostskiva pa en macka för att fa en rejäl frukost.

Lunch: Snabbmat. McDonalds, Taco Bell, Burger King, KFC, Wendys and Subway. Att laga mat hemma är inte varan grej.

Kvällsmat: Till kvällsmat brukar vi göra nudlar som har en god smak av kyckling och torra ärtor. Dessa tar endast tre minuter att tillaga, perfa! Och som om inte det vore nog - det enda som behöver diskas är en gaffel.

Träning

Det sker inte sa mycket träning här. Vi gar till busshallplatsen och sitter där, ganska jobbigt men vi har överlevt. Vi tror att träningen kommer när vi jobbar. Nagot som dock inte far forringas är de enorma armmuskler vi har fatt av allt vattenbarande i detta varma klimat. Man skulle nastan kunna tro att vi har besokt nagot sa exotiskt som ett gym.

Los Angeles och Hollywood

Blir väl svart att toppa ett tyskinlägg men om det är natt som ska kunna toppa det sa maste det vara Hollywood. Vi startade resan mot LA direkt efter San Diego. Ännu en gang satte vi oss pa en farlig bilresa mot den berömda staden. Vi satte i AUX-sladden och dunkade pa "It takes a fool to remain sane". Vi svenskar sjöng med till halsen protesterade och de andra satt som fragetecken. Vi akte genom San Clemente, Newport beach, huntington beach och Long beach. Grymmeställen och manga surfare.

Vi körde förbi flygplatsen LAX och kom senare in i LA. Stort som Anna Books röv. Vi bestämde oss för att aka direkt till Hollywood. Inte manga personer pa stjärnorna i Walk of fame man kände igen! Vi bestämde oss för att aka pa en guidad tur till Beverly hills för att se de celebriteternas hus och vart dom shoppade. Kan vara det mest turistiga vi nagonsin gjort. Efter denna tripp till Hollywood trotsade vi trafiken och drog ner till Venice beach och tog ett bad och sag ett par delfiner. Anton var som vanligt rädd för fiskmasarna som tydligen skulle attackera...

Vi satte oss i bilen igen och reste tillbaka till Flagstaff.

Guest post

good evenig swedish people,
this is a guest post from Doro from germany. I met Anton and Erik because we lost our stuff together in a burning van. After a lot of boring days in Flagstaff we went on a awesome road trip to san diego and los angeles. With a crazy danish girl and the worst driver in the world. Luckily we all survived and are back in Flagstaff now and as it gets quite boring in ace housing a come to write this block post.

San Diego med annat gott!

Vi bestämde oss dagen efter trippen till Grand Canyon att vi skulle aka till Californien. Vi laddade en bil full med nationaliteter och drog iväg. Resan startade bra men efter ett tag blev det farligare. Föraren fran Korea körde som en flane. Han sa hela tiden: det är lugnt, vi kör alltid sahär i Korea. Jaja, vi krockade inte i alla fall. När vi närmade oss San Diego var vi verkligen trötta pa den ständigt tjötande danskan som hela tiden snackade om hur bra det var i Danmark.

Väl inne i staden hittade vi ett superhotell som endast kostade oss lite drygt 20 dollar per person för tva nätter. Dagen efter gick vi ner till stranden och lag där en stor del av dagen vilket var helt jävla AWESOME. Precis som i filmerna ju! Vi solade och badade men efter ett tag ville koreanen kolla pa en gammel kyrka vilket roade mig och ante väldigt, väldigt, väldigt lite. Jag hade hellre valt att blega pa myrornas krig resten av dagen.

Gun, Erik och Ante:

Ante och Erik:

Ett inlägg om Los Angeles kommer imorgon eller nagot. Ha de hästegött!

Grand fucking Canyon

Nagra timmar efter utlovad tid kommer sa ett extremt efterlangtat blogginlagg fran Amerika!

Efter att ha haft ett par redigt sega dagar i Flaggan var det dags for den forsta road tripen. Och var akte vi da? Jo, Grand fucking Canyon saklart!!! Vi och 4 andra hart arbetande volontarer hyrde en gammel amerikanare och drog ivag pa den ungefar 2 timmar langa resan, och sjalvklart spelade vi It takes a fool to remain sane manga ganger. Har en stark kansla av att den kommer bli hostens stora lat i USA faktiskt.

Tva posande brudar i den gamle canyonen:

Typ hela ganget i den gamla canyonen:

Jaaaa. Sammanfattningsvis kan man val saga att vi hade en riktigt smogen dag i den gamle. Vadret var bra och ekorrarna var tamare an pa Jaktstigen.

Grand Canyon Recreation Center

Dar ar jag nu. Som ni kanske vet har jag varit pa projekt i grand canyon sedan i mandags. Vi har asfalterat sa det star harligt till! Om nagon funderar pa att bli asfaltslaggare i Grand Canyon kommer har en lista pa egenskaper du bor besitta:
1. Du alskar langsamma och monotona processer.
2. Du alskar rok, damm och annat luftrelaterat bos.
3. Du alskar hastehogljudda maskiner som far dej att frukta doden varje gang de aker forbi.
4. Du alskar medelaldersman som ar macho.
5. Du alskar att roka sisadar 5673 cigaretter om dagen.

Som ni kanske forstar har inte sjalva arbetet varit superskoj, men Grand Canyon ar trots allt Grand Canyon och Grand Canyon ar fetingnajs! Ska lagga upp lite bilder nar jag kommer tillbaka till Flaggan pa tisdag. Pa onsdags ska hela varat crew aka till nat badstalle som varan supervisor hypat nat enormt. Allas forvantingar ar skyhoga. Nar jag kommer tillbaka till Flaggan ska jag flytta ocksa. Fran tunnelbanestationen till nagot stalle som tydligen ar bra. Undrar om Erik och Anton redan har flyttat dit. Hade varit trevligt att fa traffa dom lite...

Ha det bra i Sverige och hall tummarna for de rodgrona i valet!

Be Patient

Om ni kan halla ut i cirka 20 timmar kommer ni fa er ett javla inlagg om Grand Canyon, San Diego och Los Angeles. Bilder lovas!

Forresten, ar det nagon som har sett Pontus? Vi saknar den korthariga rackaren... Troligen ligger han ute i buschen med en massa flaniga engelsman, tysta belgare och i vissa fall underbara koreaner. Men koreanerna kan i vissa fall vara bolrotna.

PG i Grand Canyon

Camp site

Våran camp site efter att alla tält hittats. Låg på en typ vulkan eller nåt.

Wupatki

Sämre arbetsplats kan man ju ha!

Sagan om taggtråd, tältflygning och en tur till järnhandlaren

Det var en gång en nationalpark långt, långt borta (ett par timmars bilresa från Flagstaff) som hette Wupatki. Trots att den bestod av 100% sten och sand hade någon bestämt att bygga en inhängnad för boskap precis på gränsen till nationalparken. En dag anlände ett gäng ungdomar från alla världens hörn för att ersätta den gamla taggtråden i staketet till kohagen. Arbetet var tungt och slitsamt. (För alla er som inte testat att bära taggtråd ett par kilometer ska veta att det är redigt tungt.) Samtidigt som ungdomarna arbetade flitigt som bin började vinden kräma på. Ungdomarna märkte knappast av vinden förrän de kom tillbaka till platsen där deras tält stod. Eftersom den platsen var uppe på en gammal vulkan var vinden typ 45 miljarder gånger starkare där. Detta ledde till att de godhjärtade ungdomarnas tält blåst bort. När de steg ur sin hyper-amerikanska van mötte deras tält och sovsäckar dem på vägen. Ungdomarnas mod lät sig inte nedslås utav denna lätta motgång utan stred tappert alla fyra dagarna i kriget mot taggtråden. När en av ungdomarna kom tillbaka till Flagstaff möttes han av en låst dörr in till rummet där han säng och alla hans grejer var. Om han hade nyckel? Självklar inte! Det hade inte den flaninga housing supervisorn gett till honom. Den tappre gossen fick därmed sova i ett annat rum i väntan på att han dagen efter kunde söka upp flanen och säga henne ett sanningens ord. Något sanningens ord blev det dock inte för gossen som morgonen efter hittade en hästesnäll kille från Michigan som körde honom till järnhandlaren där en nyckel till rummet kunde göras. Grand Canyon på tisdag. Hoppas det blir G!

We came, we saw, it burned, we left

Som Anton skrev tidigare i ett inlagg brann det ganska bra i var van och trailer. Det var som taget ur en Steven Seagal-film. GRYMT med andra ord! Tankte bara lagga upp lite goa bilder fran den valdigt korta vistelsen i Zion.

Ha det lika gott som svampbob pa glassfylla!

En surrealistisk dag...

Som jag skrev om senast var planen att Erik och jag skulle vara i Zion i atta dygn. Well, det blev ingen lang vistelse dar den har gangen.
Efter en 8 timmars lang bilresa i en trang van satte vi igar upp vara talt for forsta gangen. For att inte behova vara uppe och bygga talt hela natten valde vi tva att sova i samma. Det var riktigt smoget ska ni veta!
Imorse var det dock dags att plocka ihop grejerna igen. Vi och de tio andra volontarerna hoppade in i vanen for att kora langre in, till hjartat av parken. Trakigt nog fick vi lite problem med bilen pa vagen upp for berget.
Svar: JA! Detta ar varan gamla goa van som star och chillar pa bergskanten. Motorn blev overhettad, och elden spred sig snabbt vidare. Minuterna efter denna bild togs stod hela skiten i lagor. Detta inkluderar alltsa trailern, med ALLAS ryggsackar i.
Ber om ursakt for ett slarvigt inlagg, men min koreanske van vill garna ha tillbaka sin dator.
Ha det, tja!

Annu en dag i Flaggan...

Dags for mitt forsta inlagg da.

Forst och framst vill jag saga till Artan att man blir valdigt trott av umgas med en belgare som pa sin hojd svarar pa tilltal. Inga onodiga ord dar inte.
Dagen borjade annars med att man flog upp ur sangen av varldens genom tiderna hogsta askbuller, inte daaaligt!
Efter att ha kommit over den chocken blev det som vanligt en billig busstripp (2 dollar for hela dagen) till wallan dar vi inhandlade lite smatt och gott. Sillen och jag har ocksa kopt sovsackar samt hunnit med ett riktigt smoget besok pa taco bell :)

PG och Sandra, en svensk tjej, har som sagt dragit ivag till Waputki (eller Wupatki) for lite fencing. Jag, Erik och Belgarn kommer fran och med imorn vara i Zion i 8 dygn. Tur att man har singeltalt sager jag bara...

Tyvarr har vi annu inte mojlighet att lagga upp bilder fram kameran, men har kommer iaf ett par goa bilder fran Zion:

Och en bild pa PG i Wupatki:

Konsten att sova med främlingar

JUST NU SITTER JAG, ERIK I KÖKET MED EN ENGELSMAN OCH EN TYSK MEDAN PONTUS ÅKT IVÄG TILL NÅTT MEXIKANARSTÄLLE.. ANTON SOVER JUST NU MEN JAG TVIVLAR STARKT PÅ ATT DEN TYSTLÅTNA BELGAREN SOVER SOM LIGGER I SAMMA RUM. HAN ÄR GRYM PÅ ATT LÖSA KORSORD PÅ FLAMLÄNDSKA OCH DRICKA KOPIÖSA MÄNGDER VATTEN. EN RUMSKAMRAT AV HÖG JÄVLA RANG MED ANDRA ORD, MEN DET VERKAR INTE ANTON TYCKA. SENARE IDAG ( IKVÄLL/NATT FÖR ER) KOMMER FÖRHOPPNINGSVIS LITE BILDER.                                                                                                                                                                                                                                    HA DE!

NAU

Sitter nu i biblioteket i North Arizona University. Kanns surreal but nice som Will Thacker hade sagt. Efter en minst sagt tung inledning borjar sager och ting ordna upp sig. Aven fast varat s.k boende narmast kan likna en tunnebanestation i Kiev pa 1950-talet sa har man typ vant sig. En ny superflane har uppebarat sig har i staterna: varan housing supervisor. Hon ar kass! hon har inte gjort nat ratt sedan vi kom hit. Det senaste ar att hon inte har kopt in nagra langarmade t-shirtar till oss. Det ar namligen sa att man maste ha langarmade t-shirtar pa sig om man ska ut pa fencing projects, vilket alltsa ar staketbygge. Sa nu fick vi kopa trojor for egna pengar pa Wall Mart. Just det- Wall Mart. Surreal but nice

Första inlägget från staterna!

VI ÄR TILLBAKA PÅ ETT RUCKEL TILL VANDRARHEM. INTRODUKTIONEN TILL DESSA TRE MÅNADER HAR NYSS SKETT. FLYGRESAN GICK BRA OCH EN FEPPELTANT BREDVID PONTUS FEPPLA SÖNDER TVN 5 GÅNGER. ANTON FICK SITTA BREDVID EN FET HOLLÄNDARE SOM BLOCKADE ANTONS ARM VILKET HAN BLEV BRA PURKEN PÅ. JAG OCH ANTON HAR HAMNAT PÅ SAMMA PROJEKT I ZION, UTAH MEDAN PONTUS SKA ÅKA TILL NÅTT MEXIKANARSTÄLLE. VÅRAN YTTERDÖRR TILL VANDRARHEMMWT GÅR INTE ATT STÄNGA ELLER LÅSA OCH VI KAN INTE LÅSA IN VÅRA VÄRDESAKER. VI KRIGAR!

As-spork som aldrig någonsin förr!

Världens bästa uppfinning! Glödlampan och bilen är bara fickebös jämfört med denna skönhet

Pannlampa

Ska man ut i buschen måste man ha en pannlampa. Är man från Trollhättan måste man ha en SAAB-pannlampa. Lika självklart som att smurfarna och Gargamel bråkar.

På sniskan

Estetisk fallenhet att ha två ryggsäckar av samma modell!

Till skillnad från Selanders LSD-ryggsäckar är mina fruktansvärt snygga.

Bilder och annat bös

Idag har vi gjort lite grejer. Fixat resfrillen som ni ser på bilden och röstat. Lille Siv Strömbergsson i kommunvalet! Tyvärr har vi ingen bild på denna vackra dam. Däremot har vi lite andra asgrymma bilder på lite atteraljer som ska med. Hitlerjugend-boots är ett måste! Ryggsäckar är också bra, dock är den lilla ryggsäcken jävligt mesig. Till sist kommer en bild på Prussiluskan, bara för att beskriva vilket humör vi är på.Bara för att vi kan